
Numer DOI: 10.5604/01.3001.0054.6901
Nr 20(1/2)/2024 

ISSN: 2083-5701
e-ISSN: 2545-2568
GICID: 71.0000.1500.1589
 

15

ISSN: 2083-5701 
e-ISSN: 2545-2568 
GICID: 71.0000.1500.1589 
DOI: 10.53052/mis  

                                                                          MMEEDDIIAA  II  SSPPOOŁŁEECCZZEEŃŃSSTTWWOO  
MEDIOZNAWSTWO  KOMUNIKOLOGIA  SEMIOLOGIA  SOCJOLOGIA MEDIÓW  MEDIA A PEDAGOGIKA 

Nr 16/2022 
 

Patrycja Bałdys

Katarzyna Piątek
Białej

Wstęp

Ostatnie dwa lata naznaczone zostały przez ogólnoświatową pandemię 
19. Wirus wpłynął na nasze życie prywatne, relacje z innymi, pracę, formy 

spędzania czasu wolnego. Skutki gospodarcze lockdownów, przerwanych 
łańcuchów dostaw i problemów z dostawami będziemy znosić przez następne 
lata. Trudno również przewidywać czy po ponad dwóch latach funkcjonowania 
w warunkach ogólnoświatowej pandemii jesteśmy lepiej przygotowani na 
wyzwania i zagrożenia z nią związane. 

Pomimo tego, że wirus nie zniknął i pojawiają się jego nowe mutacje, problemy 
z nim związane zeszły obecnie na dalszy plan. Od 24 lutego 2022 roku głównym 
tematem pojawiającym się w mediach na całym świecie jest wojna w Ukrainie.

znacznej większości była ona zaskoczeniem. Nawet jeśli nie jej początek, to 
skala. Ta wojna różni się od wojen, których pamięć ciągle istnieje w świadomości 
społeczeństw Europy. Jak pisze Anne Applebaum: 

Od pierwszych dni wojny jest oczywiste, że rosyjska armia zawczasu założyła, że wielu cywilów, 
może nawet miliony, zostanie zabitych, rannych lub wysiedlonych ze swoich domów. We 
wcześniejszych konfliktach ataki na miasta – Drezno, Coventry, Hiroszimę, Nag – odbywały się 
dopiero po latach straszliwych walk. Tym razem systematyczne bombardowania ludności cywilnej 
w Ukrainie rozpoczęły się zaledwie kilka dni po niesprowokowanej inwazji. Już w pierwszym 

Andrei Rogatchevski1 
UiT The Arctic University of Norway
ORCID ID:0000-0003-3326-8719
e-mail: andrei.rogatchevski@uit.no

Revis(it)ing Citizen Journalism:  
Case Studies from (Soviet) Russia

Acknowledgments
I would like to thank Mr Richard D. Davies, MBE (Leeds), Dr Brendan Nieubuurt 
(Ann Arbor, MI), Dr Kenneth W. Wilson (Seoul) and Dr Josephine von Zitzewitz 
(London) for providing me with some of the key research sources for this article.

Nowe spojrzenie na dziennikarstwo obywatelskie: Studia przypadków z (sowieckiej) Rosji 

ABSTRAKT

Dziennikarstwo obywatelskie zazwyczaj kojarzy się z umiejętnością obsługi komputera 
i wolnością słowa. Czy ten rodzaj dziennikarstwa uprawiany jest w krajach półpiśmiennych i/lub 
pod (pół)represyjnymi reżimami? Jeśli tak, to w jaki sposób (jeśli w ogóle) wpływa to na standardową 
definicję dziennikarstwa obywatelskiego J. Rosena (“gdy osoby wcześniej znane jako publiczność wyko-
rzystują narzędzia prasowe, które mają do swojej dyspozycji, aby informować siebie nawzajem”)? 
Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na te pytania. Analizowane są trzy przykłady, zarówno 
pro-, jak i antykremlowskie, z (post)sowieckiej Rosji: tzw. rabsel’kory z lat 20. i 30. XX wieku, pod-
ziemny biuletyn dysydencki Khronika tekushchikh sobytii z końca lat 60. i początku lat 80. XX wieku 
oraz działalność blogowa Aleksieja Nawalnego z końca lat 2000 i początku lat 2020.

SŁOWA KLUCZOWE: dziennikarstwo obywatelskie, rabsel’kory, Kronika Wydarzeń Bieżących, Aleksiej 
Nawalny

1  Data złożenia tekstu do Redakcji „MiS”: 15.06.2024; data recenzji: 22.07.2024; data zatwierdzenia tekstu do druku: 
30.07.2024; data publikacji: 30.07.2024/Submission date to the „Media and Society” Editorial Office: 15.06.2024; 
review date: 22.07.2024; article approval print date: 30.07.2024; publication date: 30.07.2024.



16

Andrei Rogatchevski 

Introduction

Citizen journalism (CJ) has first attracted the attention of media scholars and 
practitioners at the turn of the 21st century. CJ has “emerged as a practice in search 
of a theory”2. So far, no consensus on a single definition of CJ has been reached3. 
The oft-cited description of CJ by Jay Rosen – “when people formerly known as the 
audience employ the press tools they have in their possession to inform one another”4 

– is somewhat terse to do this complex phenomenon full justice. An additional 
limitation has been imposed by the fact that “much research on citizen journalism 
fails to take into account non-Western political and social settings, leading to a narrow 
and perhaps distorted view of what citizen journalism is or could be in different 
parts of the world”5. With few exceptions6, Russia has been studied in conjunction 
with CJ less regularly than, for instance, China, Southeast Asia and the Arab states7. 
Can Russian experience with CJ contribute towards a better understanding of CJ 
ontology, especially when trying to identify CJ phenomena before the appearance 
of CJ as a term? I will attempt to answer this question by examining several relevant 
case studies, some of which may receive a fresh explanation themselves, owing 
to their immersion in the CJ framework.

CJ is usually linked to the rise of the so-called new media that fuse together 
information technology, communication networks and digitized content, with 
the Internet being these media’s “most significant manifestation”8. The widening 
availability of, and access to, such media, augmented by the spread of computer 
literacy, has allowed ordinary citizens (untrained in, and mostly unpaid for9, journalistic 
activities) to “have a multimedia publishing house with a global reach, at their 
fingertips”10. These citizens have often been preoccupied with topics and agendas 
overlooked by mainstream media, yet championed by hyperlocal and marginalized 
population groups11. Even though such citizens’ intention has normally been 
2  S.-J. Min. Conversation through Journalism. Searching for Organizing Principles of Public and Citizen Journalism, 

“Journalism”, 2016, vol. 17 (5), p. 570.
3  M. Wall, Citizen Journalism, “Digital Journalism”, 2015, vol. 3 (6), p. 797.
4  J. Rosen, A Most Useful Definition of Citizen Journalism, “PressThink: Ghost of Democracy in the Media Machine”, 
2008, July 14, http://archive.pressthink.org/2008/07/14/a_most_useful_d.html (28.06.2024).
5  M. Wall, Citizen Journalism…, op. cit., p. 804. 
6  See K. Alexanyan, Civic Responsibility and Empowerment. Civic Journalism in Russia, [in:] Citizen Journalism. 
Global Perspectives, vol. 2, S. Allan, E. Thorsen (ed.), Peter Lang, New York 2014, e-book, chapter 18.
7  See e.g. X. Xin, The Impact of “Citizen Journalism” on Chinese Media and Society, “Journalism Practice”, 2010, 
vol. 4 (3), pp. 333–344, doi:10.1080/17512781003642931; X. Zeng et al., New Perspectives on Citizen Journalism, 

“Global Media and China”, 2019, vol. 4 (1), pp. 3–12; and C.C. Radsch, Arab Bloggers as Citizen Journalists 
(Transnational), [in:] Encyclopedia of Social Movement Media, John D. H. Dowining (ed.), SAGE Publications, 
Thousand Oaks, CA 2011, pp. 61–64.
8  T. Flew, New Media. An Introduction, Oxford University Press, Oxford 2005, pp. 10–11.
9  Vincent Maher categorizes citizen journalists’ remuneration as “micro-payments”, see V. Maher, Citizen 
Journalism Is Dead, “Media in Transition”, 2005, August 5, https://web.archive.org/web/20060924125946/http:/
nml.ru.ac.za/maher/?p=6 (21.06.2024). See also N. Jurrat, Citizen Journalism and the Internet. An Overview, 

“Mapping Digital Media”, 2011, no. 4, p. 7.
10  L. Witt, Is Public Journalism Morphing into the Public’s Journalism?, “National Civic Review”, 2004, vol. 90 (3), p. 49.
11  See S. Miller, Citizen Journalism, [in :] “Oxford Research Encyclopedia of Communication”, Oxford University Press, 



17

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

to generate their own news, as well as supplement and fact-check the mainstream 
media news12, their lack of professional journalistic training would every now and 
then result in a flawed coverage, marked by insufficient impartiality, unethical 
conduct and/or factual inaccuracy13.

Mobilized and expressed through CJ, civic activism is treated differently in different 
political environments, depending on how tolerant the country authorities are. In 
today’s Russia, CJ “fosters an emerging sense of civic consciousness and, ultimately, 
political activism”14, which the current powers-that-be are predictably unhappy about 
(unless they can co-opt or engineer such consciousness and activism themselves15). 
Sometimes the officialdom goes to considerable lengths to silence a citizen journalist. 
The plight of Alexei Navalny (1976–2024) is a most recent case in point.

Navalny

Navalny has been briefly mentioned in the above-quoted article by Alexanyan 
in connection with his online projects RosPil (launched in 2010 to identify corruption 
in the government procurement process)16 and RosVybory (2012, to look for electoral 
fraud). How did he get involved in CJ? A lawyer and economist by training, in 
March 2006 he started blogging on the Russophone LiveJournal website to try and 

“spread awareness of issues not readily covered in the Russian media”17, such as 
the interests of minority shareholders (a group he belonged to18), allegedly short-
changed by major Russian companies (Rosneft, Surgutneftegaz and Gazprom, among 
others). In Spring 2010, Navalny claimed that he was spending around “20% of his 
time on his paid work as a lawyer and the rest on corporate activism […] because 

New York 2019, J.F. Nussbaum (ed.), pp. 3 and 7 of the 25-page version placed on academia.edu. 
12  See M. Glaser, Your Guide to Citizen Journalism, “Mediashift”, 2006, September 27, http://mediashift.org/2006/09/
your-guide-to-citizen-journalism270/ (21.06.2024). Supplementing the mainstream news includes, for example, 
eyewitness reporting from a disaster area (this practice is known as “accidental”, or “unintentional”, journalism, see 
H. Spyksma, Unintentional Journalists. The Role of Advocacy Group 350 in Filling a News Gap for Reporting from the 
Pacific Region, “Journalism Studies”, 2019, vol. 20 (1), pp. 1–21, https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1351885). 
Fact-checking in a broad sense may encompass telltale recordings made by members of the public using hidden 
digital equipment (this practice is known as “sousveillance”, see X. Zeng et al., New Perspectives…, op. cit., p. 6).
13  See V. Maher, Citizen Journalism Is…, op. cit.; N. Jurrat, Citizen Journalism and…, op. cit., p. 7; and S. Miller, 
Citizen Journalism…, op. cit., pp. 1–3.
14  K. Alexanyan, Civic Responsibility…, op. cit., p. 5 of Chapter 18 in Citizen Journalism. Global Perspectives, vol. 2, 
S. Allan, E. Thorsen (ed.), Peter Lang, New York 2014.
15  Suffice it to mention the so-called troll factories (aka troll farms) employing multilingual “keyboard armies” 
to amplify the anti-Western and pro-Kremlin sentiment via social media (see S. Walker, The Russian Troll Factory 
at the Heart of the Meddling Allegations, “The Guardian”, 2015, April 2); and the StopHam initiative, founded in 
2010 by the Kremlin-sponsored Nashi youth movement to improve Russia’s road traffic culture. StopHam has 
been placing on Youtube videoed altercations between its activists and the offending motorists (see https://
www.youtube.com/@SADBWorld ). 
16  In the first four months of its existence, RosPil has apparently led to tenders worth 6.6m US dollars to be 
annulled, see J. Ioffe, Net Impact. One Man’s Cyber-crusade against Russian Corruption, “The New Yorker”, 2011, 
March 28, https://www.newyorker.com/magazine/2011/04/04/net-impact (02.07.2024).
17  J.M. Dollbaum et al., Navalny. Putin’s Nemesis, Russia’s Future?, Oxford University Press, Oxford 2021, p. 22. 
18  See J. Ioffe, Net Impact.



18

Andrei Rogatchevski 

the voice of shareholders in Russia [was] muffled”19. By the end of 2011, Navalny’s 
blog attracted 55,000 readers, on а daily basis20. 

To keep building upon his success, Navalny took a stand as a corruption fighter – 
“a winning strategy for somebody looking to broaden their visibility and appeal”21. In the 
same year, he also launched the RosYama initiative (reporting potholes to improve 
Russia-wide road safety), at the self-declared personal cost of 100,000 roubles (around 
3,400 USD at the time) – and hired the first staffers to help him run his projects. Until 
then, Navalny’s CJ activities had been largely financed by crowdfunding. Thenceforth, 
he put all his projects under the auspices of his newly established Anti-Corruption 
Foundation, sponsored not only through relatively modest subventions from regular 
folk but also by larger contributions from well-heeled individuals22, of whom the 
entrepreneur Boris Zimin seemed to be the most generous23.

Meanwhile, Navalny’s audiences kept growing and so did his war chest and team 
(partly because of his branching out into Twitter, Instagram and YouTube, as well 
as livestreaming – and utilizing Telegram and TikTok in due course24). By mid-2012, 
Navalny collected nearly 300,000 US dollars in donations. By the end of the year, the 
RosPil employees numbered a total of seven25. In 2013, donations brought Navalny 
over 720,000 US dollars (i.e. more than twice as much as a year and a half previously), 
while his media team increased to twenty26. In 2014, he established his own personal 
website navalny.com, which boasted 12m monthly visitors in Spring 2017. That very 
spring, with the help of only four employees, a livestreaming YouTube channel called 
Navalny LIVE got launched, patronized by a hundred thousand viewers daily27 – as an 
alternative to propaganda-ridden Russian TV, which Navalny got banned from28.

YouTube-screened documentaries investigating corruption in Russia’s highest 
echelons of power have become trademark Navalny productions, of which two are 
especially notable. The first is a fifty-minute long On vam ne Dimon (‘He’s Not Dimon 
to You’, 2017) alleging that Dmitry Medvedev, Russia’s prime minister at the time, 
is the secret final beneficiary of a long string of charities and offshore companies 
owning lucrative businesses and properties from the south of Russia to central Italy. 
In almost three years since the film’s release, it was watched by 30m viewers29. 

19  N. Vasilyeva, Activist Takes on Secretive Russian Firms, “The Seattle Times”, 2010, April 1, https://www.
seattletimes.com/business/activist-takes-on-secretive-russian-firms/ (02.07.2024)
20   V. Iurchenko, Chelovek iz interneta, “Novaya gazeta“, 2018, February 15, https://novayagazeta.ru/
articles/2018/02/15/75520-chelovek-iz-interneta (02.07.2024).
21  J.M. Dollbaum et al., Navalny…, op. cit., p. 24.
22  See V. Iurchenko, Chelovek iz interneta…, op. cit.
23  J.M. Dollbaum et al., Navalny…, op. cit., p. 49.
24  In February 2018, three months after Navalny’s Telegram account had been set up, it had 83,000 subscribers 
(see V. Iurchenko, Chelovek iz interneta…, op. cit.). In July 2024, Navalny LIVE on TikTok had over 42,000 followers.
25  J.M. Dollbaum et al., Navalny…, op. cit., pp. 43–44.
26  See V. Feshchenko, Verkhom na khaipe. Chto pod kapotom u mediamashiny Alekseia Naval’nogo, “Sekret firmy”, 
undated, https://secretmag.ru/navalnyi/ (02.07.2024).
27  Ibidem.
28  V. Iurchenko, Chelovek iz interneta…, op. cit.
29  “On Vam ne Dimon” radost’ prinosit do sikh por, 2019, “Fontanka.ru”, December 26, https://www.fontanka.



19

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

The second is Dvorets dlia Putina (Putin’s Palace, 2021), about a Black Sea holiday 
resort apparently being built for President Putin by his affluent well-wishers as his 
future retirement home, at the cost exceeding 1bn US dollars. Despite this film’s 
length of almost two hours (containing, among other things, a damning assessment 
of the President’s personal modi operandi, goals and tastes), it garnered over 60m 
views in just three days30. 

Navalny attempted to capitalize on the anti-corruption surge of his social media 
miniempire by converting its remarkable popular following, uncommon among 
virtual communities in Russia, into a broad political support from both the right and 
the left ends of the spectrum31. He did not succeed, in part owing to the authorities’ 
increasingly fierce resistance to his progress as a citizen journalist turning an 
opposition leader (he even managed to score 27% – coming second – in the Moscow 
mayoral election in 2013)32. Navalny-related websites were repeatedly blocked by 
Roskomnadzor (Russia’s Federal Service for Communications, IT and Mass Media)33, 
while he himself became subjected to a number of court cases and physical assaults, 
as well as at least one assassination attempt. He died in suspicious circumstances in 
a remote labour camp in the Russian Arctic when serving a nineteen-year sentence 
for inciting and financing extremist activity (i.e. trying to bring about a change of 
regime in Russia). His Anti-Corruption Foundation had been labelled extremist and 
dissolved in June 2021.

Seeking to diminish Navalny’s significance, the Kremlin would invariably refer to him 
as “just another blogger”34 (while hardly ever deigning to mention his name). Little 
did it realize that by doing so it has in fact been trumpeting CJ, which “blogging is the  
after epitome of”35, as an influential if hazardous occupation. Navalny indeed bears 
all the CJ hallmarks, engaging head over heels with a kind of initially unpaid, amateur 
online journalism advocating civic causes and reaching international recognition36. On 
the downside (also typical of CJ), the Anti-Corruption Foundation’s exposés have been 
accused – at times justifiably so – of factual inaccuracies37, perhaps not necessarily 

ru/2019/12/26/083/ (03.07.2024).
30  U video Naval’nogo o “dvortse Putina” uzhe bolee 60 millionov prosmotrov, “Khartyia ‘97%”, 2021, January 22, 
https://charter97.org/ru/news/2021/1/22/408602/ (03.07.2024)
31  Between 2011 and 2021, Navalny’s name recognition rate increased from 6% to 75%, see J. M. Dollbaum et al., 
Navalny, p. 117.
32  In 2018, Navalny also campained to run for the post of Russia’s President but was denied registration as a candidate.
33  When Navalny’s LiveJournal blog was forcibly shut in March 2014, it was seen, on average, by three million 
unique visitors per month, see Feschenko, Verkhom na khaipe.
34  J.M. Dollbaum et al., Navalny…, op. cit., p. 45.
35  CC. Radsch, Arab Bloggers…, op. cit., p. 61.
36  Navalny’s top collaborators, for the most, were not professional journalists either: thus, the Anti-Corruption 
Foundation chairman Leonid Volkov is an IT expert, the Foundation’s director Vladimir Ashurkov is a physicist 
and an MBA degree holder, while Navalny LIVE’s chief producer Liubov’ Sobol’ is a lawyer.
37  See, for example, A. Gatinskii, A. Rudiak, V fonde Naval’nogo izvinilis’ za oshibki v rolike o Koval’chuke, “RBK”, 
2017, May 26, https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5927fea09a7947d1cbffd7bb (02.07.2024) and Mironenko P. et  al., 
Sotsseti vzorvalis‘ iz-za rassledovaniia Naval’nogo. Pochemu eto vazhno i chto s nim ne tak, “The Bell”, 2019, 
December 4, https://thebell.io/sotsseti-vzorvalis-iz-za-rassledovaniya-navalnogo-pochemu-eto-vazhno-i-chto-
s-nim-ne-tak (02.07.2024).



20

Andrei Rogatchevski 

attributable to Navalny personally but falling under his ultimate responsibility anyway. 
Needless to say, Navalny’s endeavours cannot be reduced to CJ alone, yet he would 
have hardly achieved what he did without CJ as a vehicle. It was his readers and 
viewers that he relied upon as a potential electorate and protest milieu – not unlike 
a certain Vladimir Lenin, another lawyer turned journalist-cum-politician, who 
believed, not without a reason, that a newspaper could and should gather and direct 
popular support for a regime change38. Had a CJ tradition in Russia already existed 
well before Navalny was born?

The Chronicle

Consider the case of Khronika tekushchikh sobytii (‘A Chronicle of Current Events’, 
1968–83), an underground Soviet dissident periodical established in the UN-declared 
International Year for Human Rights, in an environment that was arguably as oppressive 
as Putin’s rule today. The Chronicle’s “mission was to keep track of and report 
on all human rights abuses in the Soviet Union and disseminate this information 
domestically and internationally”39. Using Article 19 of the Universal Declaration 
of Human Rights (or UDHR) as its motto40, the periodical focused on the issues that 
the heavily censored Soviet media were only allowed to mention unfavourably, 
if at all: the migration of Jews, Crimean Tatars and Volga Germans back to their 
historical domiciles; the persecution of sticklers for the law41, unorthodox Marxists 
and religious believers; various protest activities, e.g. demonstrations and written 
appeals to the authorities; and, for many of those involved, criminal sentences and 
forced psychiatric treatment (to undermine communist ideology and practice, you 
must be a saboteur or a lunatic, or a bit of both). In the fifteen years of its clandestine 
existence, the Chronicle produced in excess of 5,000 pages covering the fate of over 
1,500 political prisoners and more than a thousand individuals victimized without 
a trial, across the USSR42.

The Chronicle’s bimonthly (subsequently irregular) bulletins were compiled, edited 
and typewritten by volunteers, whose identities were kept anonymous for fear of 
repercussions (which followed nonetheless, see below). These bulletins – sixty-five in 
total, one of which (no 59) was seized by the KGB before its completion and another 

38  Cf. “A newspaper is not only a collective propagandist and a collective agitator, it is also a collective organiser” 
(Lenin V., Where to Begin? (1901), https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1901/may/04.htm (03.07.2024))
39  P. Reddaway, The Dissidents. A Memoir of Working with the Resistance in Russia, 1960–1990, Brookings 
Institution Press, Washington, DC 2020, p. 121.
40  “Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions 
without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of 
frontiers”, The Universal Declaration of Human Rights, https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-
of-human-rights (08.07.2024). The USSR abstained from signing the UDHR when it was adopted by a UN General 
Assembly in Paris in 1948.
41  The Soviet authorities did not fully observe either their own or international legislation that they signed up to, 
and did not like being reprimanded for this. 
42  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, Vozvrashchenie, Moskva 2006, p. 76.



21

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

(no 65) never went into circulation – were disseminated in multiple carbon copies 
through Samizdat channels.43 The information mostly came via volunteers’ extensive 
contacts among Soviet human rights activists and their relatives, especially in cases 
when such activists were interned (discussions of prison conditions, as well as surveys 
of Samizdat publications, sometimes reproducing Samizdat documents in full, also 
featured in the Chronicle). An occasional Chronicle collaborator and sometime Soviet 
prisoner of conscience, Leonard Ternovskii (1933–2006), recalled that one way of 
transmitting information from penitentiaries to the outside world was by 

“small yet long and narrow strips of paper, on which political prisoners would note down their 
messages, statements and protests. Then such notes would be rolled into little spools, sealed in 
plastic and swallowed either by the relatives of political prisoners during their jail visits, or by the 
prisoners about to be freed”44,

to remain undetected during a thorough full body search by the guards.
Could the Chronicle qualify as CJ, given that its production preceded the digital 

era? For some academics, the availability of digital technology is not an obligatory 
prerequisite for categorizing a particular publication as belonging to CJ. Thus, Deut-
sch Karlekar and Radsch declare: CJ is first and foremost 

“an alternative and activist form of newsgathering and reporting that functions outside mainstream 
media institutions, often as a repose to shortcoming in the professional journalistic field, that 
uses similar journalistic practices but is driven by different objectives and ideals and relies on 
alternative sources of legitimacy than traditional or mainstream journalism”45. 

This definition foregrounds CJ’s activist nature and does not mention online media 
and social networks among CJ’s mandatory constituent features. A pioneer of CJ 
studies, Dan Gillmor, cited what he called historical examples of “personal journalism 
<…> outside the mainstream of the moment” in the USA in the 18th–20th century as CJ 
of its time:46 Benjamin Franklin and Hugh Meredith’s Pennsylvania Gazette (1729–90); 
the 1770s–80s’ pamphleteer Thomas Paine; the authors of The Federalist Papers 
(1787–88) aiming to expedite the ratification of the US Constitution; and the so-called 
muckraker, or watchdog, journalists of the turn of the 20th century striving to root 
out wrongdoing at various American institutions47.

Having said that, the typewriters used in the making of the Chronicle could be 
compared in their enabling significance to desktop publishing tools of today, even 
though they were not widespread. As a Chronicle editor recalled, in the 1960s, 
43  The term “Samizdat” refers to alternative, unofficial and uncensored self-publishing in the Soviet Union and 
East European countries under Communism. In a somewhat more sophisticated technological format, it was 
known in Poland as “drugi obieg”, see, for example, Bates J., Drugi obieg (Second Circulation), [in:] “Censorship: 
A World Encyclopedia”, Derek Jones (ed.), Fitzroy Dearborn, London 2001, vol. 1, pp. 695-96.
44  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 103.
45  K. Deutsch, Karlekar, C.C. Radsch, Adapting Concepts of Media Freedom to a Changing Media Environment: 
Incorporating New Media and Citizen Journalism into the Freedom of the Press Index, “ESSACHESS. Journal for 
Communication Studies”, 2012, vol. 5, no. 1 (9), p. 16.
46  D. Gillmor, We the Media. Grassroots Journalism by the People, for the People, O’Reilly, Beijing et al. 2004, pp. 1, 3.
47  Incidentally, Navalny is likened to one of the muckrakers, Lincoln Steffens (1866–1936), [in:]  J. Ioffe, Net Impact..., 
op. cit.



22

Andrei Rogatchevski 

typewriters were hardly a standard Soviet household appliance. Yet when her mother 
bought one for her in 1964 to facilitate work on an undergraduate dissertation, the 
typewriter was also used to produce Samizdat materials48, including piecing together 
and disseminating the first ten issues of the Chronicle. As another Samizdat editor 
put it, “in those years, s/he who had access to a typewriter, was in charge of the 
editorial policy”49 for DIY periodicals.

Despite its rather pedestrian production mode, the Chronicle still “flew to every 
corner of the world”50. Its Russian bulletins were occasionally reprinted by the émigré 
Possev Verlag and Fond imeni Gertsena in Europe, and Khronika Press in the US51. 
The Chronicle’s English and Polish translations appeared52. According to Ternovskii, “for 
a decade and a half, the Chronicle was telling the whole world about the brutal political 
repressions in the Soviet Union. Without this testimony, human rights organizations in 
the West would not have been able to campaign in defense of political prisoners in the 
USSR”53. The periodical’s transnational dissemination, in contrast to its focus on the 
local problems (additionally compounded by the language barrier), is also evocative 
of CJ because of the feature that might be termed “hyperlocal going global”. In the 
CJ context, the mechanism of a niche news item gaining the attention of the world-
wide mass media has been described thus: “The individual stories became part of 
a larger narrative frame […] [owing to] second-level brokers such as the journalists 
and human rights organizations that redeployed and legitimated those frames”54.

In his recent memoirs, the editor of the Chronicle’s English version Peter Reddaway 
reveals that in Spring 1968 in London he was given a copy of the Chronicle’s first issue 
by Anatoly Goldberg, a BBC Russian Service commentator, who had originally received 
it from Denis Blakeley, a BBC Moscow correspondent. The issue was accompanied 
by a personal note from the dissident Pavel Litvinov55 (in whose Moscow flat the 
Chronicle had been first compiled)56. Reddaway also names a few other Westerners 
involved in delivering and disseminating the Chronicle (and other Samizdat materials) 
beyond the Soviet borders57, outlining a pattern of interaction (described here with 
the Chronicle as an illustration) between Samizdat-makers and second-hand brokers: 
from the Chronicle contributors and editors via dissidents acquainted with the 

48  L. Ulitskaia, Poetka: Kniga o pamiati: Natal’ia Gorbanevskaia, E. Shubina (ed.), AST, Moskva 2014, pp. 263–264.
49  Gazeta dlia Brodskogo i pankov. Istoriia “Gumanitarnogo fonda”, “Radio Liberty”, 2024, June 28, https://www.
svoboda.org/a/gazeta-dlya-brodskogo-i-pankov-istoriya-gumanitarnogo-fonda-/32996908.html (06.07.2024).
50  L. Ulitskaia, Poetka…, op. cit., p. 269.
51  See, for example, Khronika tekushchikh sobytii, Fond imeni Gertsena, Amsterdam 1979, nos 1–27, and Arkhiv 

“Khroniki tekushchikh sobytii”, https://dissident.memo.ru/ds_arch_tax/periodica/ (12.07.2024).
52  See A Chronicle of Current Events. A Journal of the Soviet Civil Rights Movement, Amnesty International, London 
1968–84, 64 vols, as well as A Chronicle of Current Events for Human Rights and Freedom in the USSR, https://
chronicle-of-current-events.com/work-in-progress/ (08.07.2024); and Kronika bieżących wydarzeń, translated 
and edited by Nina Karsov and Szymon Szechter, Polonia Book Fund, London 1972–75, vol. 1–3.
53  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 182.
54  C.C. Radsch, Arab Bloggers…, op. cit., p. 64.
55  P. Reddaway, The Dissidents…, op. cit., p. 120.
56  L. Ulitskaia, Poetka…, op. cit., pp. 276–277.
57  P. Reddaway, The Dissidents…, op. cit., pp. 124–127.



23

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

USSR-stationed foreign journalists (preferably those who could dispatch the Chronicle 
home via a diplomatic pouch) to selected Russian-speaking academics, translators and 
human rights activists abroad, who, in collaboration with journalists and diplomats, 
would render, summarize and annotate the Chronicle in(to) other languages to inform 
those concerned about human rights in the USSR, through the government channels, 
mass media and human rights organizations, e.g. Amnesty International.

An Amnesty International member gainfully employed at the London School 
of Economics, Reddaway asked his “sympathetic friends”58 to do unpaid Russian 
into English translations of early Chronicle issues. Himself, he edited and glossed 
those translations for free and forwarded them to the Amnesty, Radio Liberty (a US 
government-funded counterpropaganda broadcaster, based in Western Europe and 
aimed at the Soviet Union) and other stakeholders. From issue 12, a modest grant 
from the Foreign Office’s Information Research Department allowed Reddaway 
to reimburse the translators for their work. From issue 16, translation and circulation 
costs were borne by the Amnesty. Reddaway remained “a volunteer editor”59. The 
Chronicle’s Soviet editors did not receive any honorarium either (unless “serving 
time in penal institutions and psychiatric hospitals” counts as one60). This fact can 
be used as a confirmation that working on the Chronicle was indeed a CJ activity.

Another CJ characteristic evident in the Chronicle is the intention of its contributors 
and editors to stay unidentified61. This is understandable in the atmosphere of KGB 
repressions – but also comes with the genre’s DNA, as, historically speaking, many old 
annals and chronicles were “anonymous in nature”62. Only in May 1974, under intense 
KGB pressure in the run up to and following the Yakir-Krasin trial (partly instigated as 
a retribution for the Chronicle)63, three dissidents – Tatiana Khodorovich (1921–2015), 
Tatiana Velikanova (1932–2002) and Sergei Kovalev (1930–2021) – stoically admitted 
responsibility for distributing the Chronicle (but not for editing it, even though they 
apparently did co-edit bulletins 28–30). At times, editing the Chronicle was a joint 
responsibility64. Thus, Kovalev and Velikanova additionally co-edited bulletins 32–34. 

58  Ibidem, p. 123.
59  Ibidem, p. 124.
60  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 96.
61  Cf. the following trait of the CJ website Backfence.com: “by allowing users to create fake screen names during 
the registration process, the site virtually invites contributors to be anonymous in their postings”, Grubisich T., 
Grassroots Journalism: Actual Content vs Shining Ideal, “Online Journalism Review”, 2005, October 5, https://www.
ojr.org/p051006/index.html (08.07.2024). Benjamin Franklin in The Pennsylvania Gazette, Thomas Paine in his 
pamphlets of the 1770s–1780s and the Federalist Papers’ contributors tended not to sign their real names either.
62  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 92.
63  Neither Petr Yakir (1923–1982) nor Viktor Krasin (1929–2017), two prominent dissidents, first imprisoned under 
Stalin and rearrested in 1972, “had been essential to the Chronicle’s existence. […] They had neither edited nor 
written much for the Chronicle. Their roles in the publication mostly concerned its distribution and reproduction. 
Krasin was involved, as many were, in retyping copies. […] [The two men also] were important conduits to the 
Western press corps, Yakir in particular” (Hopkins M., Russia’s Underground Press. The Chronicle of Current Events, 
Praeger, New York 1983, s. 76–77). Both were well informed about the covert activities of various Soviet dissidents, 
and were coerced into betraying much of their knowledge to the KGB investigators. Further interrogations followed 
encompassing wider dissident circles.
64  A subdivision of labour also existed, especially at a later stage in the periodical’s history. One person would 



24

Andrei Rogatchevski 

Bulletins 35–53, however, were issued under Velikanova’s sole supervision65. She 
organized a great deal of the chroniclers’ overall working process, proving to be as 
efficient as she was conspiratorial66. 

What used to be concealed has long since become public knowledge. It is no secret 
anymore that the Chronicle’s first ten bulletins were edited by Natalia Gorbanevskaya 
(1936–2013), while the next seventeen, by Anatoly Yakobson (1935–1978), and most 
of the later ones, by Aleksandr Lavut (1929–2013) and Yurii Shikhanovich (1933–
2011)67. Curiously enough, yet fully in keeping with the CJ makeup, none of the chief 
editors was trained as a journalist. Gorbanevskaya was a bibliographer, Yakobson 
a historian, Khodorovich a dialectologist, Kovalev a biophysicist, and Velikanova, Lavut 
and Shikhanovich mathematicians. Yet, in the assessment of Andrei Babitskii, they 
produced “the most professional periodical that the Soviet conditions would allow”68. 
It is impossible not to agree with Babitskii’s statement when, for instance, comparing 
two tendentious official journalistic reports of the Red Square demonstration on 
25 August 1968 against the Warsaw pact countries’ invasion of Czechoslovakia, as well 
as the subsequent trial involving some of the demonstration participants (slanderously 
described as jobless drunkards), on the one hand, with Gorbanevskaya’s own (also 
imperfect) account of the demonstration (which she attended) in the third Chronicle69 
and the trial’s matter-of-fact summary (giving voice to the defence lawyers) in the 
fourth Chronicle, on the other70.

As a rule, CJ differs from professional journalism in emphasizing “interpretation over 
fact-based reporting. […] Traditional journalists may perform better in the areas of 
thoroughness and accuracy”71. However, the Chronicle makers were keen to ensure the 
superior quality of their factual content by comparison with the official Soviet press, 
to avoid accusations of a deliberate distortion of truth, which could result in a tough 
prison sentence. Therefore, the Chronicle promptly introduced a special Corrigenda 
section (Popravki or Ispravleniia), in which its past publications’ mistakes were 
corrected. Still, at Kovalev’s trial in December 1975, the prosecution claimed that the 

be answerable, say, for the information blocks about Crimean Tatars, another collected material to do with 
persecution for religious faith, and so on (see Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 99).
65  A. Makarov, Kto delal “Khroniku tekushchikh sobytii”, “Kommersant”, 2013, April 26, https://web.archive.org/
web/20160302143745/http://www.kommersant.ru/doc/2175448 (08.07.2024).
66  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, pp. 99, 101–102.
67  A. Makarov, Kto delal.
68  A. Babitskii, Svoboda nevoli, “Kommersant”, 2013, April 26, https://web.archive.org/web/20160302143745/
http://www.kommersant.ru/doc/2175448 (04.07.2024). It must have been one of those cases when citizen 
journalists actually did “a better job than the professionals” (to borrow a phrase from Gillmor, We The Media, s. xiv).
69  Gorbanevskaya did not mention the presence of the twenty-one-year old protester Tatiana Baeva, to shield 
her from prosecution. Baeva successfully escaped punishment.
70  Cf. N. Bardin, V raschete na sensatsiiu, “Moskovskaia pravda”, 1968, October 12, https://history.wikireading.
ru/256900 (08.07.2024); Smirnov A. Po zaslugam, “Vecherniaia Moskva”, 1968, October 12, https://history.
wikireading.ru/256901 (08.07.2024); and Gorbanevskaia N., Glavnym redaktoram […] vsekh gazet, kotorye opublikuiut 
eto pis’mo in “Khronika tekushchikh sobytii” 1968 no 3, as well as Sudebnyj protsess po delu o demonstratsii 
na Krasnoi ploshchadi 25 avgusta 1968 goda in “Khronika tekushchikh sobytii” 1968 no 4 (both at http://old.
memo.ru/history/diss/chr/index.htm (08.07.2024)).
71  S. Miller, Citizen Journalism…, op. cit, pp. 1, 3.



25

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

Chronicle under his watch contained 83 libelous statements (Kovalev counterclaimed 
that there may have been a total of eleven mistakes, made inadvertently)72. For 

“malicious fabrications with the intent to undermine and overthrow the Soviet system”73 
he was sentenced to seven years of strict-regime confinement and three years in exile.

Another typical CJ trait is that it tends to produce not impartial but “value-laden, 
emotional news”74. The Chronicle was blamed exactly for this in a reader’s feedback, 
despite the fact that Gorbanevskaya proclaimed unemotionality to be one of the 
periodical’s grounding principles75. In the Appendix to Bulletin 8 (June 1969), a reader 
from Leningrad says that, “in the opinion of some of his friends, the Chronicle has 
a »hysterical tone«. The reason for this, he thinks, lies in the abundance of value 
judgments”. The Chronicle responds that it 

“makes every effort to achieve a calm, restrained tone. Unfortunately the materials with which 
the Chronicle is dealing evoke emotional reactions, and these automatically affect the tone of the 
text. The Chronicle does, and will do, its utmost to ensure that its strictly factual style is maintained 
to the greatest degree possible, but it cannot guarantee complete success. The Chronicle tries 
to refrain from making value judgments—either by not making them at all, or by referring 
to judgments made in samizdat documents. In certain cases one is obliged to give an appraisal of 
the facts, otherwise their true significance might escape the unsophisticated reader”76.

In spite of, or perhaps thanks to, the Chronicle being a form of CJ, it was “the 
most important” dissident enterprise undertaken in the USSR77. When its team 
were contemplating the Chronicle’s closure (because of the Yakir-Krasin affair) and 
approached Gorbanevskaya for an opinion, she said: 

“While I was [forcibly committed to a lunatic asylum], I knew: everything that happens to me, or at 
least everything that can be found out, will end up in the Chronicle. Now other people are under 
arrest. To stop the Chronicle would mean leaving them to the mercy of fate: […] anything can be 
done to them and they will be forgotten”78.

So the periodical kept going. With the advent of perestroika and glasnost, it may 
have looked to some for a while that the Chronicle (crushed in 1983 by the KGB, 
anyway) outlived its usefulness and only retained a historical significance. However, 
especially once Putin became Russia’s President, some human rights activists began 
asking themselves if the time had come to start thinking about reviving the Chronicle79. 

In 2012, while on the run from the Russian law, members of the Pussy Riot punk 
band, wanted for performing their song “A Punk Prayer” that begged Virgin Mary 
to banish Putin (who was about to win his third term in the presidential office), were 
given a temporary shelter by an ex-Soviet dissident. While there, they “read copies 

72  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 99.
73  L. Ulitskaia, Poetka…, op. cit., p. 279.
74  S.-J. Min, Conversation through Journalism, p. 579.
75  L. Ulitskaia, Poetka…, op. cit., p. 279.
76  Appendix. Reply to a Reader, “A Chronicle of Current Events for Human Rights and Freedom in the USSR”, 1969, 
no. 8, https://chronicle-of-current-events.com/2013/09/21/8-16-appendix-to-no-8-reply-to-a-reader/ (09.07.2024)
77  Academician Andrei Sakharov in 1974, as quoted in Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 78.
78  L. Ulitskaia, Poetka…, op. cit., p. 272.
79  L. Ternovskii, Vospominaniia i stat’i, p. 117.



26

Andrei Rogatchevski 

of the Chronicle of Current Events until midnight. […] We joked that, if they caught 
us, we would be the new dissidents. Which was just what happened”80. Three band 
members were soon apprehended and sentenced to two years in jail for inciting 
religious hatred. Unsurprisingly for an atmosphere of intolerance towards the critics 
of Putin’s rule, the Chronicle made a comeback in the summer of 2015, in a new 
(online) format. The website, edited by the former political prisoner (1977–1983) Kirill 
Podrabinek and three other men, continued to post new material until Autumn 2017. 
Among its publications were the follow-ups on the Bolotnaya Square case (multiple 
arrests after a mass protest rally in Russia, 2012), the annexation of Crimea (2014) 
and the murder of the oppositional politician Boris Nemtsov (2015), as well as a list 
of individuals persecuted in Russia for their religious beliefs and political and civic 
activity (217 names in total as of August 2015)81.

For better or worse, in Putin’s Russia, the Chronicle’s agenda and relevance have 
undergone a renaissance and a digital upgrade. Alas, this did not make the Chronicle 
any more efficient. The prominent dissident Vladimir Bukovsky (1942–2019) held the 
opinion that if the Internet had existed in Soviet times and the civil rights movement 
had access to it, the communist regime would have collapsed much sooner82. This 
is doubtful. After all, the Internet has been at people’s disposal for decades now, 
reaching a 90% penetration rate in Russia in 2022, yet the current Russian regime 
looks impregnable nonetheless, while human rights in Russia are under threat again. 

In any case, outside Russia, as I have tried to demonstrate, the Chronicle holds 
a different kind of relevance. Allowing for a deeper insight into CJ, the Chronicle’s 
example confirms with a considerable degree of certainty that, to qualify as CJ, 
a publication does not need to be created either in a digital format or in the 21st 
century.

Rabsel’kory

Another CJ case from Russia should help us shed the light onto the much-debated 
correlation between citizen (i.e. amateur) and professional journalists, usually 
referred to as “pro-am”83. On the one hand, CJ “expresses the idea that citizens, not 
professional journalists, can be the main creator and distributor of news”84. On the 
other, citizen journalists are often considered to be little else but providers of “content 
for ‘professional-amateur’ (pro-am) sites which integrates the works of professional 
staff and citizen contributors”85. 
80  M. Alyokhina, Riot Days, Allen Lane, London 2017, p. 40.
81  See Novaia khronika tekushchikh sobytii, 2015–2017, https://web.archive.org/web/20151021211150/http://
ixtc.org/about-project/ (09.07.2024)
82  L. Ulitskaia, Poetka…, op. cit., Poetka, p. 285.
83  Cf. I. Jurrat, Citizen Journalism and the Internet, p. 7; S. Miller, Citizen Journalism…, op. cit., p. 7.
84  S. J. Min, Conversation through Journalism, p. 570.
85  L. Friedland, N. Kim, Citizen journalism, [in:] “Encyclopedia of Journalism”, Christopher H. Sterling (ed.) SAGE, 
Thousand Oaks, CA 2009, p. 298.



27

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

The balance of the respective input by each contributing party, the professionals and 
the citizen journalists, can differ from site to site and from publication to publication. 
Thus, a VP for Audience Development at the Bakersfield Californian independent 
newspaper company producing a free biweekly newspaper, Northwest Voice in 
Bakersfield, CA, states: 

“We are the traditional journalism model turned upside down. Instead of being the gatekeeper, 
telling people that what’s important to them ’isn’t news’, we’re just opening up the gates and 
letting people come on in. We are a better community newspaper for having thousands of readers 
who serve as the eyes and ears for the Voice, rather than having everything filtered through the 
views of a small group of reporters and editors”86. 

Deutsch Karlekar and Radsch observe that, overall, CJ and “professional journalism 
enjoy an increasingly symbiotic relationship through content partnerships, participatory 
newsmaking processes, and mutual certification”87. However, within this symbiosis, 
not every pro-am venture acts like the Northwest Voice does. Speaking of the 
participatory variety of CJ, i.e. “audiences’ work in conjunction with traditional 
news-media journalists in the production of news content for a traditional news 
organization”, Serena Miller notes: “the mere presence of a participatory community on 
a news-organization site does not mean that news organizations […] have relinquished 
their role as gatekeepers”88.

Moreover, sometimes the traditional news organizations blatantly exploit citizen 
journalists by treating them as “cheap labour” and “outsourcing salaried work 
to amateurs […] for the benefit of the large profit-making multinationals”89.

By the same token, gatekeeping occasionally goes as far as denying citizen journalists 
the right to be called journalists, likely in order to prop up the barriers against what 
is seen as the amateur-driven competition in the world of mass media: 

“There are citizens and there are journalists. Everybody can be one of the former, but to be called 
a journalist means that you are a professional. […] We advocate abolishing the term ‘citizen journalist’. 
These people can call themselves ‘citizen news gatherers’, but it is no more appropriate to call 
them citizen journalists than it would be to sit before a citizen judge or be operated on by a citizen 
brain surgeon”90. 

It appears that professional journalists’ stance towards CJ ranges from condescending 
and manipulative to rejuvenating and hopeful. In the 1920s’ Soviet Russia, an 
attempt was made, by the professional Soviet press corps under the instructions 

86  Mary Lou Fulton as quoted in Glaser M., The New Voices. Hyperlocal Citizen Media Sites Want You (to Write), 
“Online Journalism Review”, 2004, November 17, https://web.archive.org/web/20041204141924/http:/ojr.org/
ojr/glaser/1098833871.php (21.06.2024).
87  K. Deutsch Karlekar and C.C. Radsch, Adapting Concepts of Media Freedom…, op. cit., p. 17.
88  S. Miller, Citizen Journalism…, op. cit, pp. 11–12.
89  T. Witschge, Street Journalists versus ‘Ailing Journalists’?, “Open Democracy”, 2009, March 27, https://web.
archive.org/web/20090830120029/http:/www.opendemocracy.net/article/street-journalists-as-an-answer-to-
ailing-journalism (11.07.2024).
90  Editorial, Let’s Abolish the Term “Citizen Journalists”, “The Digital Journalist”, 2009, December, https://
digitaljournalist.org/issue0912/lets-abolish-citizen-journalists.html (21.06.2024).



28

Andrei Rogatchevski 

and supervision from the Bolshevik party, to foster and co-opt on a mass scale 
the CJ contributors, known as rabsel’kory (worker and peasant correspondents), 
who would inform the authorities about what was going wrong nearby by writing 
to newspapers at all levels, from local to central ones. Can this century-old Russian 
experiment make clearer the distinction between different types of the pro-am 
relationship in a CJ context?

The rabsel’kory movement, which began in the early 1920s as “a model of activism”91 
and run out of steam by the early 1930s, “sought to give ‘the voice of the people’ 
direct access to the pages of the state-run press”92 in the immediate aftermath of 
the Russian Civil War. At this juncture, the ruling Bolsheviks intended to “establish 
social cohesion and consensus at a time when there was resistance to the state’s 
agenda of building the country into a modern, industrialized socialist power”93. 
The authorities used the movement not only for getting feedback from the population 
and fine-tuning control mechanisms but also for its in-depth ideological indoctrination 
in the spirit of Marxism, and for identifying and mentoring activists94. From the 
rabsel’kory’s viewpoint, the movement “reflected the striving of many people for 
literacy and education” (as the country’s majority could improve on both counts) 

“and the voice of protest in society” (as many letters to the editors – a popular genre 
of communication between rabsel’kory and newspapers – were not supportive but 
downright critical of local and regional officials)95.

The movement reportedly grew from some 15,000 members in 1924 to over 
380,000 in 192896, and encompassed not only rabsel’kory but also voenkory 
(armed forces’ correspondents), zhenkory (women correspondents), iunkory (youth 
correspondents), pikory (young pioneer correspondents) and sluzhkory (public 
service correspondents),97 as well as aulkory (Turkic village correspondents), lagkory 
(convict correspondents collaborating with the prison press)98, mil’kory (police 
correspondents) and detkory (children correspondents), among others.99 Nearly all 
the society strata were involved. For lack of space, in my summary of their journalistic 
activity, I will concentrate only on rabsel’kory.
91  J. Clibbon, The Soviet Press and Grass-roots Organization. The Rabkor Movement, NEP to the First Five Year 
Plan. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Ph.D. Graduate Department of 
History, University of Toronto, Toronto 1993, p. 196.
92  M.S. Gorham, Tongue-Tied Writers. The Rabsel’kor Movement and the Voice of the “New Intelligentsia” in Early 
Soviet Russia, “The Russian Review”, 1996, vol. 55, no. 3, p. 415.
93  J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., p. 3.
94  A. Shitova, Rabsel’korovskoe dvizhenie, stennye i zhivye gazety 1920-kh godov. Organizatsiia i motivatsiia 
deiatel’nosti, “Gramota” (Tambov), 2017, no. 11 (85), p. 205.
95  J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., p. 8. 
96  Ibidem, pp. 62, 197. The official figure of just under 3,000,000, allegedly reached by 1932 (see p. 197), is, in 
all likelihood, grossly exaggerated.
97  See M.S. Gorham, Tongue-Tied Writers…, op. cit., p. 415.
98  Z. Khuako, Z. Zhade, Rabsel’korovskoe dvizhenie sovetskogo perioda v rossiiskoi zhurnalistike kak sotsioistoricheskii 
i sotsiokul’turnyi fenomen, “Vestnik Adygeiskogo gosudarstvennogo universiteta”, 2020, no 2 (259), pp. 77–78.
99  S.R. Coe, Peasants, the State and the Languages of NEP. The Rural Correspondents Movement in the Soviet Union, 
1924–28. A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Ph.D. (History), The 
University of Michigan, Ann Arbor 1993, p. 35.



29

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

Their principal form of engagement with the press was writing letters to the editors 
(or LTE). This genre, used by a publication’s readers to contribute to “topics, relevant 
to [that] publication’s audience”100, has of course existed in the print mass media 
since at least the early 18th century, outside Russia to begin with. Before the October 
1917 revolution, letters to the editor had become an established genre in Russia, 
too. Even peasant readers at the Sel’skii vestnik (Rural Herald) newspaper tried their 
hand at them101. The chief difference between the genre’s classical version and the 
rabsel’kory one was that the original submissions of the latter variety were not only 
modified by editors as they saw fit but also, to a significant degree, especially at the 
start of the rabsel’kory movement, solicited and guided by professional journalists 
(and designated party officials) through instructions placed either in periodicals 
or in separate brochures, and drilled into rabsel’kory during special assemblies, 
workshops and training courses. It goes without saying that LTE were written by not 
only rabsel’kory but members of the general public, too. Yet it was “the rabsel’kory 
movement [that] inspired a trend of mass letter writing to newspapers”102. 

Whether suggested by the editor or raised by a grassroots initiative, LTE topics 
differed somewhat, depending on the citizen journalist’s day job103. Thus, rabkory’s 
(worker correspondents’) LTE dealt primarily with 

“trade unions (red circles [political and educational clubs], factory schools, the work of union 
organs, sheftsvo [a regular assistance rendered by one organization or group to another], housing 
problems, wage reductions, unemployment); industry (production meetings, decreases in industrial 
production, supply and condition of material and equipment); health care (sanatoriums, sports, 
social insurance); party department (work among Komsomol [the Young Communist League], 
political questions and answers); corruption and alcoholism; rabkory (the persecution of rabkory, 
wall newspapers) and legal aid”104.

As for peasant (or rural) correspondents (sel’kory), they were encouraged 
to write about 

“the grain harvest, agricultural credit (who was issuing it and for how much), the availability and 
quality of manufactured goods, peasant youths, cottage industry, the anniversary of the October 
Revolution, the work of the party cell, the struggle with samogon (“home-brew”), the struggle 
with inflation, soviet elections, cooperatives, the village cinema, spring sowing, depositing funds 
in savings accounts, Press Day (May 5), thrift and economizing, autodidacticism, volost [i.e. 
regional] budgets, state-provided insurance, local industry and factories, activities of the military, 
the village theater, land surveying, […] and taxes”105.

100  Letters to the Editor, “Writing Studio. Duke University”, 2010, June 9, http://uwp.duke.edu/wstudio/resources/
documents/letter_to_editor.pdf (14.07.2024).
101  Their “letters were predominantly about the perils of alcoholism”, as well as “other peasants’ vices, Gypsies 
and Jews, and youth, their lack of morals and their obsession with fashions from the city” (S.R. Coe, Peasants…, 
op. cit., pp. 47–48).
102  J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., p. 144.
103  Insufficient education being a serious handicap, in 1923, at the Moscow-based railway employees’ newspaper 
Gudok (The Siren), only 25% of the “amateur correspondents were industrial workers, whereas office workers 
comprised 38% and trade union workers, another 25%” (Ibidem, p. 75). At approximately the same time, in the 
peasant press, “a sel’kor was rarely a ‘peasant from the plow’, but more often a salaried official (an office manager, 
feldsher, postmaster), a former worker... and less often, a village teacher” (S.R. Coe, Peasants…, op. cit., p. 219).
104  J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., p. 146.
105  S.R. Coe, Peasants…, op. cit., pp. 299–300.



30

Andrei Rogatchevski 

Yet, at variance with the editorial guidance, what sel’kory really wanted to share 
with their readers was complaining about “abusive officials or [seeking] to rectify 
some injustice or solve some problem. Letters which were not complaints or petitions 
most often described progressive changes in the village in general […] [e.g.] peasants 
buying a tractor or opening a village library”106.

Most letters as a rule were deemed unprintable, because they were either too 
critical or too poorly written. In June 1926, the Gudok newspaper – which a couple 
of years previously claimed that “rabkor material occupied 50–70% of the space 
in most of its issues” – published only 16,7% of a total of nearly 7,000 letters 
received that month alone107. The published letters, in Gudok and elsewhere, were 
routinely subjected to “severe editing and rewording”, which ultimately “discouraged 
correspondence”108. With the onset of the first Five-Year Plan (1928–1932), when 
imitating public consent was prioritised by Bolshevik powers-that-be over generating 
it, the “published rabkor articles appear lifeless, as if not penned by workers at all 
but rather by anonymous editors. The variety of themes grew more narrow and 
were mainly about the state’s campaign of increasing industrial production”109. 
From that point onwards, the rabsel’kory movement of the 1920s lost its impetus110. 

“Any ‘organic link’ to the masses remained primarily in name, and only tangentially 
in subject matter”111.

The tightening of the editorial filter across the 1920s from “semi-controlled”112 
to hardly passable should take a considerable degree of blame for channelling citizens’ 
civic activism from LTE to outright denunciations of perceived culprits directly to the 
Soviet authorities, which engulfed the USSR in the 1930s, leading to the Great Purge. 
Rabsel’kory ended up “at the forefront of this hate campaign”,113 every so often 
crossing the boundary between whistleblowing and informing. If, in the words of 
a professional Soviet journalist of the era, in the 1920s rabsel’kory had by and large 

“served society against the abuses of the state”, by the next decade “they served 
the state against society”114.

Already in the mid-1920s, newspapers forwarded some of the rabsel’kory 
letters to the appropriate authorities for further investigation. Thus, Gudok and 
Krest’ianskaia gazeta (The Peasant Newspaper) sent them to various branches and 
106  Ibidem, pp. 345–346.
107  J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., pp. 144, 146. Many letters survived in the archives, such as GARF (the 
State Archive of the Russian Federation) and RGAE (the Russian State Archive of the Economy), and can be 
consulted there.
108  Ibidem, p. 235.
109  Ibidem, p. 247.
110  The rabsel’kory movement relived a renaissance during Khrushchev’s Thaw (see Khuako and Zhade, 
Rabsel’korovskoe dvizhenie sovetskogo perioda, pp. 80–81) but this period falls outwith the scope of the present 
article.
111  M.S. Gorham, Tongue-Tied Writers…, op. cit., p. 429.
112 J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., p. 34.
113  Ibidem, p. 217.
114  A. Kotlyar., Newspapers in the USSR: Recollections and Observations of a Soviet Journalist, transl. by Fred 
Holling, Research Program on the USSR, New York 1955.



31

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

headquarters at the relevant trade unions and people’s commissariats, as well as 
the Bolshevik party organs, prosecutor’s offices and state security (ОGPU and NKVD, 
the KGB’s predecessors)115. Crucially, many accusations contained in the letters – 
on average, up to 40% overall116 – proved to be false. When looking at this rather 
unfortunate matter through the CJ lens, it can be interpreted as a typical CJ trend 
of insufficient accuracy.

To defend themselves against a revenge for their complaints, just or unjust117, 
rabsel’kory habitually hid themselves behind pseudonyms118, which is another 
common CJ feature. One more characteristic shared by CJ and the rabsel’kory 
movement was the lack of pay. Rabsel’kory were expected to work pro bono. The first 
rabsel’kory congress of November 1923, chaired by Maria Ulyanova (Lenin’s sister) 
and Nikolai Bukharin, the then chief editor of Pravda (the Bolshevik party’s main 
newspaper), insisted on rabsel’kory’s voluntary status, “to prevent the corruption 
of the movement by careerists”, given that the rabsel’kory position was forbidden 
to be regarded merely as the “first step in the training of a newspaper worker”119. 
If there was a symbolic remuneration to rabsel’kory, it rarely exceeded one rouble 
per article, as “its purpose was only to cover the expense of writing and mailing 
the report”120.

Where does the rabsel’kory movement stand with regard to such an important CJ 
attribute as pro-am, though? In terms of how professional and amateur journalists 
interact (if at all), Seong-Jae Min distinguishes among three possible types: the 
top-down (“where professional journalists set the agenda and disseminate facts and 
information to citizens”), the bottom-up (“where free but fragmented conversation 
in citizen journalism is translated into a more cohesive mass by public journalism”) 
and the hybrid (when “citizen and professional/public journalism influence each 
other”)121. 

From what is known about the relationship between rabsel’kory and their editors, 
it looks as if at different stages of the movement’s existence it displayed signs of 
belonging to all three types. In the early 1920s, when rabsel’kory (and their followers, 
115  J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., p. 93; S.R. Coe, Peasants…, op. cit., pp. 365-370.
116  S. Seleev, Glaza i ushi trudovogo naroda. Kak sovetskaia vlast’ pooshchriala donositel’stvo, “Kommersant”, 
2017, June 15, https://www.kommersant.ru/doc/3325686 (13.07.2024). Cf.: of the 1,027 LTE, sent to the NKVD 
by Krest’ianskaia gazeta in 1924, “an investigation had been completed for 731, and the allegations contained 
therein had been confirmed for 379, or a little over half of them” (S.R. Coe, Peasants…, op. cit., p. 370).
117  Cf.: “In 1924 eight amateur correspondents were murdered. A year later there were 25 deaths, and in 1926, 96. 
While some rabkory escaped lynching, many suffered other kinds of abuse at work. They frequently complained 
that they were the first laid off a job, or that they were assigned to the most disagreeable tasks” (J. Clibbon, 
The Soviet Press…, op. cit., p. 70).
118  Cf.: “Pseudonyms appeared frequently among letters printed in Krest’ianskaia gazeta, though the newspaper 
insisted throughout the 1920s that letters had to be signed in order to be considered. […] In March 1924, 
Krest’ianskaia gazeta began assigning numbers to sel’kory as a way of preserving their anonymity while keeping 
them accountable for what they wrote, and other papers also gradually adopted the practice” (S.R. Coe, Peasants…, 
op. cit., p. 393).
119  J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit., p. 64.
120  Ibidem, p. 89.
121  S.-J. Min, Conversation…, op. cit., pp. 576–77.



32

Andrei Rogatchevski 

the ordinary LTE writers) enjoyed less interference from newspaper editors (although 
this hardly ever amounted to a full independence), it can be said that the pro-am 
correlation was of the bottom-up type. Selected examples of the hybrid pro-am 
relation can also be found, such as the writers Ilya Ilf (1897–1937) and Evgeny Petrov 
(1902–1942), in the 1920s employed in the LTE section of Gudok as style-polishers 
(litobrabotchiki), which undeniably influenced their celebrated satirical output122 
(the opposite influence, exerted by the editors on rabsel’kory, is taken for granted). 
The top-down relation type, when editors’ dominance left hardly any room for 
rabsel’kory’s authentic voices, became conspicuous by the end of the 1920s.

Remarkably, the free press also suffers from the excesses of the top-down model 
when it is the editor who tells the reader what exactly ought to be newsworthy. In the 
same decade, the problem was articulated by Walter Lippmann, who defined it thus, 
with regard to an average human being: “no newspaper reports his environment so 
that he can grasp it”123. John Dewey believed that the solution to the problem lies in 
allowing the general public to influence the news agenda to a much greater extent: 

“The assembling and reporting of news would be a very different thing if the genuine 
interests of reporters were permitted to work freely”124. The rabsel’kory movement 
appears to be, at least in part, a sincere Soviet attempt to find an alternative to the 
preponderance of the top-down pro-am model but it did not succeed. To use 
Melissa Wall’s explication of CJ pitfalls from almost a century later yet applicable 
to the plight of the rabsel’kory movement, “the citizen effort became increasingly 
more professionalized and less innovative to meet the expectations of funders and 
their professional collaborators125. […] Even when legacy news media claim to be 
embracing citizen content, they are in fact ensuring that it gets reshaped to follow 
professional values”126. 

On a specific point, the rabsel’kory story provides a necessary corrective to the 
following statement: “In Russia, citizen journalism has long been recognized within 
the country as a means to empower individuals intent on countering the dominance 
of state-controlled media”127. In my opinion, the fact that the rabsel’kory movement 
developed more in collaboration than in confrontation with the state-controlled 
press does not make it less of a CJ phenomenon. 

122  See B.E. Galanov, Il’ia Il’f i Evgenii Petrov. Zhizn’. Tvorchestvo, Sovetskii pisatel’, Moscow 1961 (chapter 2).
123  W. Lippmann, The Phantom Public, Harcourt, Brace, New York 1925, pp. 13–14.
124  J. Dewey, The Public and Its Problems, Holt, New York 1927, p. 182.
125  In the rabsel’kory case, this was achieved by recourse to how-to-write manuals and training programmes, e.g. 
at the rabsel’kory clubs and the Moscow Institute of Journalism (see J. Clibbon, The Soviet Press…, op. cit. p. 246; 
and Khuako and Zhade, Rabsel’korovskoe dvizhenie sovetskogo perioda, p. 80).
126  M. Wall, Citizen Journalism, pp. 800–801.
127  K. Alexanyan, Civic Responsibility…, op. cit., p. 1.



33

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

Conclusions

So, what can we learn, first, about CJ from the (Soviet) Russian case studies outlined 
above? And second, about the case studies themselves when looking at them through 
the prism of CJ? 

First, the case studies show that CJ comprises features of primary and secondary 
importance. The primary features include non-professional journalistic activism128 
with such frequent concomitant characteristics as “positive attitudes toward nonprofit 
volunteering and donations”,129 emotionality, insufficient attention to fact-checking 
(sporadically culminating in spreading fake news), occasional unscrupulous behaviour 
(such as blaming people for what they have not done) and anonymity/pseudonymity. 
The secondary (in my view, negligible) features include dating CJ to the turn of the 
21st century and linking CJ with the emergence of the new media.

Second, the rabsel’kory case amply demonstrates that, historically, CJ in Russia has 
employed a full spectrum of the pro-am relationship, not limiting it to the bottom-up 
model alone but also involving the hybrid model, not to speak of the top-down one. 
Further studies of Russian CJ-related material are desirable, e.g. of the Chronicle’s 
heir apparent from the times of perestroika, the “Ekspress-khronika” newspaper130, 
and а rabsel’kory successor, the Internet journal Rabkor (https://rabkor.ru/about-us/), 
founded in 2008131.

Bibliography

A Chronicle of Current Events. A Journal of the Soviet Civil Rights Movement, Amnesty International, 
London 1968–84, 64 vols.
Alexanyan K., Civic Responsibility and Empowerment. Civic Journalism in Russia, [in:] Citizen Journalism. 
Global Perspectives, vol. 2, Allan S., Thorsen E. (ed.), Peter Lang, New York 2014, e-book, chapter 18. 
Alyokhina M., Riot Days, Allen Lane, London 2017.
Bates J., Drugi obieg (Second Circulation), [in:] “Censorship: A World Encyclopedia”, Derek Jones (ed.), 
Fitzroy Dearborn, London 2001, vol. 1, pp. 695–96.
Clibbon J., The Soviet Press and Grass-roots Organization. The Rabkor Movement, NEP to the First 
Five Year Plan. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Ph.D. 
Graduate Department of History, University of Toronto, Toronto 1993. 
Coe S. R., Peasants, the State and the Languages of NEP. The Rural Correspondents Movement in the 
Soviet Union, 1924–28. A dissertation submitted in partial fulfilment of the requirements for the 
degree of Ph.D. (History), The University of Michigan, Ann Arbor 1993.
Deutsch Karlekar K. and Radsch C.C., Adapting Concepts of Media Freedom to a Changing Media 
Environment: Incorporating New Media and Citizen Journalism into the Freedom of the Press Index, 

“ESSACHESS. Journal for Communication Studies”, 2012, vol. 5, no. 1 (9), pp. 13–22.
Dewey J., The Public and Its Problems, Holt, New York 1927.

128  Cf.: citizen journalists “are not just advocacy journalists, but activist journalists” (Salter L., Indymedia and the 
Law. Issues for Citizen Journalism, [in :] Citizen Journalism. Global Perspectives, vol. 1, Allan S., Thorsen E. (ed.), 
Peter Lang, New York 2009, p. 179).
129  S. Miller, Citizen Journalism…, op. cit., p. 16.
130  G. Morev, Podrabinek. Sovetskaia vlast’ i “Ekspress-khronika” byli nesovmestimy, “RIA Novosti”, 2013, 
September 17, https://ria.ru/20130917/962987903.html (10.07.2024).
131  All translations from Russian are mine, unless otherwise stated. 



34

Andrei Rogatchevski 

Dollbaum J. M. et al., Navalny. Putin’s Nemesis, Russia’s Future?, Oxford University Press, Oxford 2021.
Flew T., New Media. An Introduction, Oxford University Press, Oxford 2005.
Friedland L., & Kim N., Citizen journalism, [in:] “Encyclopedia of Journalism”, Christopher H. Sterling 
(ed.) SAGE, Thousand Oaks, CA 2009, pp. 298–303.
Galanov B. E., Il’ia Il’f i Evgenii Petrov. Zhizn’. Tvorchestvo, Sovetskii pisatel’, Moscow 1961.
Gillmor D., We the Media. Grassroots Journalism by the People, for the People, O’Reilly, Beijing et al. 2004
Gorham M. S., Tongue-Tied Writers. The Rabsel’kor Movement and the Voice of the „New Intelligentsia” 
in Early Soviet Russia, “The Russian Review”, 1996, vol. 55, no. 3, pp. 412–429.
Hopkins M., Russia’s Underground Press. The Chronicle of Current Events, Praeger, New York 1983.
Jurrat N., Citizen Journalism and the Internet. An Overview, “Mapping Digital Media”, 2011, no. 4
Khronika tekushchikh sobytii, Fond imeni Gertsena, Amsterdam 1979, nos 1–27.
Khuako Z., Zhade Z., Rabsel’korovskoe dvizhenie sovetskogo perioda v rossiiskoi zhurnalistike kak 
sotsioistoricheskii i sotsiokul’turnyi fenomen, “Vestnik Adygeiskogo gosudarstvennogo universiteta”, 
2020, no 2 (259), pp. 73–85.
Kotlyar A., Newspapers in the USSR: Recollections and Observations of a Soviet Journalist, transl. by 
Fred Holling, Research Program on the USSR, New York 1955.
Kronika bieżących wydarzeń, translated and edited by Nina Karsov and Szymon Szechter, Polonia Book 
Fund, London 1972–75, vol. 1–3.
Lippmann W., The Phantom Public, Harcourt, Brace, New York 1925.
Miller S., Citizen Journalism, [in:] “Oxford Research Encyclopedia of Communication”, Oxford 
University Press, New York 2019, Jon F Nussbaum (ed.), e-book
Min S.J., Conversation through Journalism. Searching for Organizing Principles of Public and Citizen 
Journalism, “Journalism”, 2016, vol. 17 (5), pp. 567–582.
Radsch C. C., Arab Bloggers as Citizen Journalists (Transnational), [in:] Encyclopedia of Social Movement 
Media, John D. H. Dowining (ed.), SAGE Publications, Thousand Oaks, CA 2011, pp. 61–64.
Reddaway P., The Dissidents. A Memoir of Working with the Resistance in Russia, 1960–1990, Brookings 
Institution Press, Washington, DC 2020.
Salter L., Indymedia and the Law. Issues for Citizen Journalism, [in:] Citizen Journalism. Global Perspectives, 
vol. 1, Allan S., Thorsen E. (ed.), Peter Lang, New York 2009, pp. 175–185.
Shitova A., Rabsel’korovskoe dvizhenie, stennye i zhivye gazety 1920-kh godov. Organizatsiia i motivatsiia 
deiatel’nosti, “Gramota” (Tambov), 2017, nr 11 (85), pp. 204–208.
Spyksma H., Unintentional Journalists. The Role of Advocacy Group 350 in Filling a News Gap for 
Reporting from the Pacific Region, “Journalism Studies”, 2019, vol. 20 (1), pp. 1–21.
Ternovskii L., Vospominaniia i stat’i, Vozvrashchenie, Moskva 2006.
Ulitskaia L., Poetka: Kniga o pamiati: Natal’ia Gorbanevskaia, E. Shubina (ed.), AST, Moskva 2014.
Wall M., Citizen Journalism, “Digital Journalism”, 2015, vol. 3 (6), pp. 797–813.
Witt L., Is Public Journalism Morphing into the Public’s Journalism?, “National Civic Review”, 2004, 
vol. 90 (3), pp. 49–57.
Xin X., The Impact of “Citizen Journalism” on Chinese Media and Society, “Journalism Practice”, 2010, 
vol. 4 (3), pp. 333–344.
Zeng X. et al., New Perspectives on Citizen Journalism, “Global Media and China”, 2019, vol. 4 (1), pp. 3–12.

Online references
A Chronicle of Current Events for Human Rights and Freedom in the USSR, https://chronicle-of-
current-events.com/work-in-progress/ (08.07.2024).
Appendix. Reply to a Reader, “A Chronicle of Current Events for Human Rights and Freedom in the 
USSR”, 1969, no. 8, https://chronicle-of-current-events.com/2013/09/21/8-16-appendix-to-no-8-
reply-to-a-reader/ (09.07.2024).
Arkhiv “Khroniki tekushchikh sobytii”, https://dissident.memo.ru/ds_arch_tax/periodica/ (12.07.2024).
Babitskii A., Svoboda nevoli, “Kommersant”, 2013, April 26, https://web.archive.org/
web/20160302143745/http://www.kommersant.ru/doc/2175448 (04.07.2024).
Bardin N., V raschete na sensatsiiu, ’Moskovskaia pravda’, 1968, October 12, https://history.
wikireading.ru/256900 (08.07.2024).
Editorial, Let’s Abolish the Term ‘Citizen Journalists’, “The Digital Journalist”, 2009, December, https://
digitaljournalist.org/issue0912/lets-abolish-citizen-journalists.html (21.06.2024).
 



35

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

Feshchenko V., Verkhom na khaipe. Chto pod kapotom u mediamashiny Alekseia Naval’nogo, „Sekret 
firmy”, undated (published soon after 12.06.2017), https://secretmag.ru/navalnyi/ (02.07.2024).
Gatinskii A., Rudiak A., V fonde Naval’nogo izvinilis’ za oshibki v rolike o Koval’chuke, “RBK”, 2017, 
May 26, https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5927fea09a7947d1cbffd7bb (02.07.2024).
Gazeta dlia Brodskogo i pankov. Istoriia “Gumanitarnogo fonda” (unsigned), “Radio Liberty”, 2024, 
June 28, https://www.svoboda.org/a/gazeta-dlya-brodskogo-i-pankov-istoriya-gumanitarnogo-
fonda-/32996908.html (06.07.2024).
Glaser M., Your Guide to Citizen Journalism, “Mediashift”, 2006, September 27, http://mediashift.
org/2006/09/your-guide-to-citizen-journalism270/ (21.06.2024).
Glaser M., The New Voices. Hyperlocal Citizen Media Sites Want You (to Write), “Online Journalism 
Review”, 2004, November 17, https://web.archive.org/web/20041204141924/http:/ojr.org/ojr/
glaser/1098833871.php (21.06.2024).
Gorbanevskaia N., Glavnym redaktoram […] vsekh gazet, kotorye opublikuiut eto pis’mo, “Khronika 
tekushchikh sobytii”, 1968, no 3, http://old.memo.ru/history/diss/chr/index.htm (08.07.2024).
Grubisich T., Grassroots Journalism: Actual Content vs Shining Ideal, “Online Journalism Review”, 2005, 
October 5, https://www.ojr.org/p051006/index.html (08.07.2024).
Ioffe J., Net Impact. One Man’s Cyber-crusade against Russian Corruption, “The New Yorker”, 2011, 
March 28, https://www.newyorker.com/magazine/2011/04/04/net-impact (02.07.2024).
Iurchenko V., Chelovek iz interneta, “Novaya gazeta“, 2018, February 15, https://novayagazeta.ru/
articles/2018/02/15/75520-chelovek-iz-interneta (02.07.2024).
Lenin V., Where to Begin? (1901), https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1901/may/04.htm 
(03.07.2024).
Letters to the Editor (unsigned), “Writing Studio. Duke University”, 2010, June 9, http://uwp.duke.edu/
wstudio/resources/documents/letter_to_editor.pdf (14.07.2024).
Maher V., Citizen Journalism Is Dead, “Media in Transition”, 2005, August 5, https://web.archive.org/
web/20060924125946/http:/nml.ru.ac.za/maher/?p=6 (21.06.2024).
Makarov A. Kto delal “Khroniku tekushchikh sobytii”, “Kommersant”, 2013, April 26, https://web.archive.
org/web/20160302143745/http://www.kommersant.ru/doc/2175448 (08.07.2024).
Mironenko P. et al., Sotsseti vzorvalis‘ iz-za rassledovaniia Naval’nogo. Pochemu eto vazhno i chto s nim 
ne tak, “The Bell”, 2019, December 4, https://thebell.io/sotsseti-vzorvalis-iz-za-rassledovaniya-
navalnogo-pochemu-eto-vazhno-i-chto-s-nim-ne-tak (02.07.2024).
Morev G., Podrabinek. Sovetskaia vlast’ i „Ekspress-khronika” byli nesovmestimy, “RIA Novosti”, 2013, 
September 17, https://ria.ru/20130917/962987903.html (10.07.2024).
Novaia khronika tekushchikh sobytii, 2015–2017, https://web.archive.org/web/20151021211150/
http://ixtc.org/about-project/ (09.07.2024).

“On Vam ne Dimon” radost’ prinosit do sikh por (unsigned), 2019, “Fontanka.ru”, December 26, https://
www.fontanka.ru/2019/12/26/083/ (03.07.2024).
Rosen J., A Most Useful Definition of Citizen Journalism, “PressThink: Ghost of Democracy in the Media 
Machine”, 2008, July 14, http://archive.pressthink.org/2008/07/14/a_most_useful_d.html (28.06.2024).
Seleev S., Glaza i ushi trudovogo naroda. Kak sovetskaia vlast’ pooshchriala donositel’stvo, „Kommersant”, 
2017, June 15, https://www.kommersant.ru/doc/3325686 (13.07.2024).
Smirnov A. Po zaslugam, “Vecherniaia Moskva”, 1968, October 12, https://history.wikireading.
ru/256901 (08.07.2024).
Sudebnyj protsess po delu o demonstratsii na Krasnoi ploshchadi 25 avgusta 1968 goda, “Khronika 
tekushchikh sobytii”, 1968, no 4, http://old.memo.ru/history/diss/chr/index.htm (08.07.2024).
U video Naval’nogo o “dvortse Putina” uzhe bolee 60 millionov prosmotrov (unsigned), “Khartyia ‘97%”, 
2021, January 22, https://charter97.org/ru/news/2021/1/22/408602/ (03.07.2024).
Vasilyeva N., Activist Takes on Secretive Russian Firms, “The Seattle Times”, 2010, April 1, https://www.
seattletimes.com/business/activist-takes-on-secretive-russian-firms/ (02.07.2024).
Walker S., The Russian Troll Factory at the Heart of the Meddling Allegations, “The Guardian”, 2015, 
April 2, https://www.theguardian.com/world/2015/apr/02/putin-kremlin-inside-russian-troll-house 
(02.07.2024).
Witschge T., Street Journalists versus ‘Ailing Journalists’?, “Open Democracy”, 2009, March 27, https://
web.archive.org/web/20090830120029/http:/www.opendemocracy.net/article/street-journalists-
as-an-answer-to-ailing-journalism (11.07.2024).



36

Andrei Rogatchevski 

Revis(it)ing Citizen Journalism: Case Studies from (Soviet) Russia

Summary
The phenomenon of citizen journalism has been mostly associated with computer literacy and the idea 
of free speech. Does citizen journalism exist in semi-literate countries and/or under (semi-)repressive 
regimes? If yes, how (if at all) does it affect a standard definition of citizen journalism by J. Rosen (i.e., 

“when people formerly known as the audience employ the press tools they have in their possession 
to inform one another”)? The paper is trying to address these questions using three examples from 
(post-) Soviet Russia, both pro- and anti-Kremlin: the so-called rabsel’kory of the 1920s–30s; the 
underground dissident bulletin Khronika tekushchikh sobytii of the late 1960s – early 1980s; and Alexei 
Naval’nyi’s blogging activities of the late 2000s – early 2020s.
Keywords: citizen journalism, rabsel’kory, A Chronicle of Current Events, Alexei Navalny




